srijeda, 20. ožujka 2024.

Yves Michaud, 1930-2024 : le « Robin des banques » s’éteintJournaliste, diplomate, politicien, homme d’affaires, Yves Michaud a mené une vie de combattant. Le fondateur du Mouvement d'éducation et de défense des actionnaires est décédé mardi soir à la résidence Notre-Dame-de-la-Paix à Montréal, où il habitait. Il avait 94 ans.


Yves Michaud s'est battu toute sa vie autant pour la langue et la culture que pour l’indépendance du Québec. Mais c'est sa lutte pour la justice envers les petits actionnaires qui lui aura valu le surnom de « Robin des banques ».


Le destin a toujours prévu dans mon cas être contestataire et être dans l’opposition de quelque chose, disait-il à Gilles Morin dans le cadre de l'émission Mémoires de députés, en 2011.


C’est sa défense de la langue française qui le mènera vers l'indépendantisme. En 1969, alors qu'il est député de Gouin, la loi 63, qui propose d’accorder aux parents le libre choix de la langue d’enseignement, le pousse à démissionner du Parti libéral du Québec.


Expand article logo  Continuer la lectureGrand ami de René Lévesque, il fait alors le pas vers le Parti québécois (PQ), fondé l'année précédente.


Les deux hommes se connaissent depuis l'époque où Yves Michaud dirigeait le journal Le Clairon, à Saint-Hyacinthe, son alma mater. René Lévesque, alors au service de Radio Canada International, y a écrit des articles et des chroniques de cinéma pour lesquels il reçoit laondelette somme de 5 $.


Les années passent. Yves Michaud endosse la direction de l’hebdomadaire La Patrie et prend la tête de l’éphémère journal indépendantiste Le Jour, de 1974 à 1976. Deux mois après la fermeture de ce dernier, le PQ est élu, le 15 novembre 1976.


Bien qu'il n'ait jamais été député pour le PQ, Yves Michaud était de tous ses combats.


Le premier ministre René Lévesque lui offre un poste de conseiller diplomatique. En 1979, il emménage à Paris, à titre de délégué général.


À l’instar de Claude Morin, il est de ceux qui ont fait rayonner le Québec à l'international, et plus particulièrement en France. Son rôle sera déterminant dans le dossier Pechiney, un important investissement français pour construire une usine d'aluminium en sol québécois.


C’est aussi lui qui a inspiré une place du Québec dans le 6e arrondissement de Paris, à la croisée du Café de Flore, des Deux Magots et de l'église Saint-Germain-des-Prés.


Yves Michaud revient au Québec avec le titre de commandeur de la Légion d’honneur.


Après ses années politiques, il effectue un bref passage de trois ans comme PDG du Palais des congrès.


Le « Robin des banques »

À partir de 1995, et pendant les 15 années suivantes, il se fera David devant Goliath, en se portant à la défense des petits actionnaires. Il crée l'Association de protection des épargnants et investisseurs du Québec, qui deviendra le Mouvement d'éducation et de défense des actionnaires (MEDAC). Cette bataille lui vaudra le surnom de « Robin des banques ».


Je voulais réduire les privilèges des dirigeants des banques, disait-il à Gilles Morin. En 1997, il remporte une importante victoire. La Cour supérieure lui donne raison et force les banques à envoyer à tous les actionnaires ses propositions pour limiter les revenus et privilèges des dirigeants.


Chaque actionnaire est propriétaire de la banque, et j’ai dit à un moment donné au président de la Banque Royale : "Vous êtes mon serviteur, moi je suis votre propriétaire". Hé, il n'aimait pas ça. Je faisais 12 000 $ par année, il faisait 7 à 8 millions. C’est un monde pestilentiel, le monde financier, c’est un monde absolument abject. Après 15 ans, je me suis dit : je vais respirer autre chose, parce que ça va m'asphyxier.


Sa lutte contre les injustices ne se terminera pas avec les banques, mais plutôt avec l’Assemblée nationale.


Le 10 décembre 2000, alors qu’il brigue l'investiture péquiste dans la circonscription de Mercier, Yves Michaud est victime de ce qu’il appellera la motion scélérate.


Les députés adoptent à l'unanimité une motion de blâme le condamnant pour avoir tenu des propos jugés antisémites qui, dans les faits, n’ont jamais été prononcés. Yves Michaud en restera blessé fort longtemps.


Mince consolation : en mai 2022, la députée solidaire Ruba Ghazal, accompagnée des anciens députés Jean-Pierre Charbonneau et Louise Beaudoin, lui remettra la médaille de l’Assemblée nationale pour souligner son apport exceptionnel à la société québécoise.


Il devient, comme Gérald Godin et Camille Laurin avant lui, grand Québécois.

Un vrai combattant

Joint par Radio-Canada mercredi, le fils du défunt, Luc Michaud, a dit espérer qu'on se souviendra de son père autrement qu'en raison de la motion qui l'a condamné en décembre 2000.


Les Québécois, dit-il, devraient surtout garder en mémoire le combat mené par Yves Michaud contre la loi 63, qui a contribué à faire disparaître l'Union nationale et qui a convaincu le gouvernement suivant – celui de Robert Bourassa – de modifier ladite loi, en 1974.


Dans le cas contraire, on ne parlerait pas de l'anglicisation de Montréal; ce serait chose faite, je crois, résume Luc Michaud.


Ce dernier retient également le passage de son père au quotidien Le Jour, qui, selon lui, a largement contribué à la première élection du PQ, en 1976, ce qui a amené à la loi 101 qui, encore aujourd'hui, protège l'avenir du français au Québec.


Ce combat pour la langue française, résume-t-il, devrait être considéré comme sa contribution la plus importante pour toute la société québécoise.


Fullscreen buttoncommenté le premier ministre François Legault sur X, mercredi.


M. Legault siégeait comme député péquiste quand la motion de blâme contre Yves Michaud a été votée, en décembre 2000. Si plusieurs autres élus se sont amendés depuis, le premier ministre, lui, n'a jamais montré de remords à cet effet.


Avec les informations de Jérôme Labbé-------------------------------------------------------------------Croatien-lang-potpuni prijevod ovog clanka------Yves Michaud, 1930.-2024.: umro "Robin banaka" Novinar, diplomat, političar, biznismen, Yves Michaud vodio je život borca. Osnivač Pokreta za obrazovanje i obranu dioničara preminuo je u utorak navečer u rezidenciji Notre-Dame-de-la-Paix u Montrealu, gdje je živio. Imao je 94 godine.

Yves Michaud cijeli se život borio za jezik i kulturu koliko i za neovisnost Quebeca. No, njegova borba za pravdu za male dioničare donijela mu je nadimak "Robin of the Banks". Sudbina je u mom slučaju uvijek planirala da se bunim i da budem protiv nečega, rekao je Gillesu Morinu u sklopu programa Mémoires de Députés, 2011. godine. Njegova obrana francuskog jezika dovest će ga do neovisnosti. Godine 1969., dok je bio Gouinov zastupnik, Bill 63, koji je predlagao da se roditeljima omogući slobodan izbor jezika podučavanja, naveo ga je da podnese ostavku u Liberalnoj stranci Quebeca. Proširi logo članka Nastavi čitati Veliki prijatelj Renéa Lévesquea, zatim se preselio u Parti Québécois (PQ), osnovanu prethodne godine. Njih dvojica poznaju se još iz vremena kada je Yves Michaud vodio novine Le Clairon, u Saint-Hyacintheu, njegovoj alma mater. René Lévesque, koji je tada radio za Radio Canada International, pisao je članke i filmske kritike za koje je dobivao mali iznos od 5 dolara. Godine prolaze. Yves Michaud preuzeo je upravljanje tjednikom La Patrie i preuzeo kormilo kratkotrajnih neovisnih novina Le Jour, od 1974. do 1976. Dva mjeseca nakon zatvaranja potonjeg, PQ je izabran 15. studenog 1976. Iako nikada nije bio član PQ-a, Yves Michaud je bio u svim njegovim borbama. Premijer René Lévesque ponudio mu je mjesto diplomatskog savjetnika. Godine 1979. preselio se u Pariz kao generalni delegat. Poput Claudea Morina, on je jedan od onih koji su učinili da Quebec zablista na međunarodnoj razini, a posebno u Francuskoj. Njegova će uloga biti odlučujuća u dosjeu Pechiney, velikoj francuskoj investiciji za izgradnju tvornice aluminija na tlu Quebeca. On je također bio taj koji je inspirirao Place du Québec u 6. pariškom arondismanu, na križanju Café de Flore, Deux Magots i crkve Saint-Germain-des-Prés. Yves Michaud vraća se u Quebec s titulom zapovjednika Legije časti. Nakon političkih godina, proveo je kratke tri godine kao izvršni direktor Palais des Congrès. "Robin od Banks" Od 1995. pa sljedećih 15 godina glumit će Davida pred Golijatom, braneći male dioničare. Stvorio je Udrugu za zaštitu štediša i investitora Quebeca, koja će postati Pokret za obrazovanje i obranu dioničara (MEDAC). Ova mu je bitka donijela nadimak "Robin od Banksa". Želio sam smanjiti privilegije bankarskih menadžera, rekao je Gillesu Morinu. Godine 1997. izvojevao je važnu pobjedu. S njim se složio i Viši sud koji je prisilio banke da svim dioničarima pošalju svoje prijedloge za ograničavanje primanja i privilegija menadžera. Svaki dioničar je vlasnik banke, a ja sam u jednom trenutku predsjedniku Royal banke rekao: “Vi ste moj sluga, ja sam vaš vlasnik”. Hej, nije mu se svidjelo. Ja sam zarađivao 12.000 dolara godišnje, on 7 do 8 milijuna. To je kužni svijet, financijski svijet, to je apsolutno jadan svijet. Nakon 15 godina rekao sam sebi: udahnut ću nešto drugo, jer će me ugušiti. Njegova borba protiv nepravde neće završiti na bankama, nego na Narodnoj skupštini. Dana 10. prosinca 2000., dok se natjecao za PQ nominaciju u jahanju Merciera, Yves Michaud je bio žrtva onoga što je nazvao zločinačkim pokretom. Zastupnici su mu jednoglasno izglasali nepovjerenje osuđujući ga za izjave koje su ocijenjene antisemitskima, a zapravo nikada nisu izrečene. Yves Michaud će dugo ostati ozlijeđen. Slaba utjeha: u svibnju 2022. saborska zastupnica Ruba Ghazal za solidarnost, u društvu bivših zastupnika Jean-Pierrea Charbonneaua i Louise Beaudoin, uručit će joj medalju Nacionalne skupštine kako bi istaknula njezin izniman doprinos društvu Quebeca. Postao je, kao Gérald Godin i Camille Laurin prije njega, veliki Quebecois.Pravi borac
Do kojeg je u srijedu došao Radio-Canada, sin pokojnika, Luc Michaud, rekao je kako se nada da će njegova oca ostati u sjećanju osim zbog tužbe kojom je osuđen u prosincu 2000. Kvebečani bi se, rekao je, posebno trebali sjetiti borbe koju je vodio Yves Michaud protiv zakona 63, koji je pridonio nestanku Unije nationale i koji je uvjerio sljedeću vladu – onu Roberta Bourasse – da modificira navedeni zakon. , 1974. . Inače ne bismo govorili o anglizaciji Montreala; to bi bila gotova stvar, vjerujem, rezimira Luc Michaud. Potonji se također sjeća očevog prelaska u dnevnik Le Jour, koji je, prema njegovim riječima, uvelike pridonio prvim izborima za PQ, 1976., koji su doveli do zakona 101 koji i danas štiti budućnost francuskog u Quebecu. Ovu borbu za francuski jezik, sažima, treba smatrati njegovim najvažnijim doprinosom cijelom quebečkom društvu. Gumb za cijeli zaslon komentirao je premijera Françoisa Legaulta X, srijeda. G. Legault sjedio je kao zastupnik PQ-a kad je u prosincu 2000. izglasan prijedlog za izglasavanje nepovjerenja Yvesu Michaudu. Iako je nekoliko drugih izabranih dužnosnika od tada promijenilo svoje ponašanje, premijer nikada nije pokazao kajanje u tu svrhu. S informacijama Jérômea Labbéa

POCIAO-U MIRU BOZIJEM-


Avec information Jérôme Labbé-REPOS DANS LA PAIX DE DIEU-


 

Nema komentara:

Objavi komentar